Från klick till cash

 

Text: Jens Wingren
Foto: Ida Mikko
Musik: Etzia, Partillo och Bensound.com
 

Under november 2014 tog Taylor Swift bort alla sina låtar från Spotify då hon ansåg att ersättningen från tjänsten var alldeles för liten. Detta trots att ersättningen handlade om hundratusentals dollar i månaden. Vi ville veta hur utvecklingen mot en digital marknad av musik påverkar de lite mindre artisterna som inte räknar med mer än att på sin höjd kunna försörja sig på sitt skapande. Följ med oss till en replokal ombyggd till inspelningsstudio på Stigbergstorget i Göteborg och möt independentartisterna Etzia och Partillo.

 

[S]ångerskan Erika Haylett, känd som Etzia, kikar över producenten Partillos axel medan han letar fram en nymixad version av en av hennes låtar. Studion vid Stigberstorget är sparsamt belyst och på den knappa ytan har Partillo klämt in så mycket utrustning och instrument som är tänkbart möjligt. De har jobbat tillsammans sedan Erika började satsa på musiken för några år sedan. Nu går hon sista terminen på musikhögskolans individuella program och planerar sin första fullängdare.
– Just nu känns det självklart att jag ska jobba med musiken. Sen kan ju det ta sig olika uttryck, ena stunden kanske jag är sugen på att slå stort medan jag under andra perioder är helt ointresserad av det och vill jobba med konstmusik istället, säger hon.

Producenten Partillo har jobbat på heltid med musiken i flera år och har byggt sin studio själv med hjälp av pengar han spelat in under åren lopp. Innan han började jobba som producent har han spelat med ett flertal band men under en kort period drev han även en klädbutik på Andra Långgatan.
– Jag hade mitt sista jobb 2008. Sedan dess har det rullat på och lyckats gå runt på något sätt, säger han och skrattar.

Den digitala distributionen av musik står idag för den allra största delen av den totala musikförsäljningen. Hela 81 procent av de totala intäkterna för musik i Sverige kommer från just de strömmade musiktjänsterna enligt branschorganisationen IFPIs siffror från första halvåret av 2014.
– Under en period då jag inte giggar så är det ju otroligt tacksamt med den intäkten, digital försäljning kan ibland stå för en tredjedel av min inkomst, säger Partillo.

Den fysiska försäljningen av musik har tappat rejält sedan 90-talets glansdagar. De stora företagen har tampats med pirater som gjort deras musik tillgänglig gratis via Internet. Här har streamingtjänsterna kommit in som en räddning. Den marknadsledande streamingtjänsten Spotify har enligt egna uppgifter betalat ut över 2 miljarder dollar sedan starten. Summan som företaget betalar ut verkar växa exponentiellt allteftersom att tjänsten blir mer populär. Trots detta är det många stora artister som ifrågasatt Spotifys ersättningar.

[wonderplugin_audio id=”2″]

”Det är kanon att Spotify börjar spridas! Jag ser ljust på att kunna fortsätta försörja mig som independentartist”

– Partillo

[M]en hur funkar de digitala distributionsplattformarna av musik för mindre artister som Partillo och Etzia som försöker lyckas med drömmen om att kunna leva på sin musik? Och hur fungerar egentligen kedjan av statistik och utbetalningar från ditt klick till artistens cash?

Bakom en röd dörr mitt i en brant backe i Göteborg sitter Gillis Bengtsson i ett kontor belamrat av kartonger fulla med vinylskivor. Det är General Knas nya skiva som just anlänt. Gillis har drivit skivbolaget Swing Kids i över femton år.
– Jag startade 1998 genom att hjälpa ett band som hette USCB Allstars, säger han och gräver fram två skivor ur en hylla full med bolagets olika släpp. Här finns artister som Kapten Röd, Syster Sol och Partillo.

För Gillis och artisterna kopplade till Swing Kids har den digitala utvecklingen erbjudit nya ekonomiska möjligheter.
– Det har blivit ett bra alternativ nu, vi räknade aldrig med att tjäna pengar på att släppa musik men i och med att vi har så bra direktdeal så blir det en del pengar, säger han.

Den svenska musikindustrins försäljningssiffror ser bättre ut än på tio år, och det verkar som att streamingtjänsternas utbredning kan utgöra en förklaring. Karin Jihde på STIM (Svenska tonsättares internationella musikbyrå) är positiv till utvecklingen mot en digital musikmarknad. STIMS uppdrag är att ersätta de musikskapare som får sin musik spelad offentligt och Karin Jihde tror att den digitala utvecklingen kommer att underlätta insamlandet av royalties till låtskrivare och artister.
– Jag tror ju att den digitala utvecklingen är bra eftersom det i längden kan leda till mer exakt rapportering. Men det kräver en hel del utvecklingskostnader, säger hon.

Men alla tror inte på utvecklingen mot strömmade tjänster. Eller åtminstone inte på de existerande alternativen. Artisten Taylor Swift gjorde slut med Spotify i november och kallade tjänsten för ett stort experiment. Spotify svarade genom ett uttalande där de påstod att deras uträkningar pekade på att Swift hade skulle ha tjänat 6 miljoner dollar om hon stannat med tjänsten året ut. Men även STIM nåddes av klagomål från sina medlemmar efter att Swifts avhopp uppmärksammades.
– Vi fick många reaktioner från våra anslutna trots att vi egentligen har väldigt lite att göra med utbetalningen av royalties. Det är ju något som snarare ligger på de stora aktörerna som Spotify, iTunes och andra plattformar, säger Karin Jihde.

[U]nder första kvartalet av 2014 gick Spotifys om iTunes vad gäller genomsnittliga utbetalningar till artister i Europa. Apple, som äger iTunes, och som tidigare främst jobbat med nedladdning har nu köpt upp streamingtjänsten Beats och förväntas därmed ge sig in i spelet om streamingmarknaden under de kommande åren. Även YouTube snickrar på lösningar som ska sätta käppar i hjulet för Spotify.

För Gillis på Swing Kids betyder fler alternativ fler möjligheter.
– Vi har en distributör som heter Phonofile som samlar in vår musik och skickar till alla nya digitala plattformar iTunes, Spotify, Deezer, Wimp, Google Play och YouTubes nya tjänst, säger han.

Men hur fungerar då utbetalningarna från Spotify? Många tror kanske att Spotify betalar per uppspelning, men i själva verket så är systemet lite krångligare än så. Som du kanske vet så finns det två sätt att lyssna på Spotify: en gratisversion och en premiumversion. Med gratisversionen betalar du för musiken du lyssnar på genom att exponeras för reklam med jämna mellanrum. Har du premiumversionen så slipper du reklamen och betalar istället en fast summa varje månad. Eftersom Spotify inte tjänar mer pengar ifall en premiummedlem lyssnar på femtusen låtar istället för fem låtar per månad så skulle en betalning per spelning lätt kunna bli ogynnsam för dem.

Alla pengar som tjänas in i varje respektive land där Spotify finns hamnar istället i en pott och delas sedan upp utifrån artistens andel av totala lyssningar på Spotify I genomsnitt kan du räkna med att den utbetalade summan per spelad låt brukar ligga någonstans runt sex öre.

Spotify betalar sedan ut sina royalties varje månad till de som äger rättigheterna att distribuera musiken. I de flesta fall betyder detta att ett skivbolag får en säck med pengar för de låtar deras artister fått spelade på tjänsten. Det är sedan upp till skivbolagen att dela upp pengarna mellan de faktiska artisterna.
– Spotify är som jag ser det en jättebra lösning. Det viktiga är att skivbolagen måste bli bättre på att ge sina artister bra dealar, säger Gillis Bengtsson på Swing Kids.

Så på det hela taget verkar det som att de stora förlorarna, om det är en passande term för att tjäna färre miljoner än vad du planerat, verkar vara de stora skivbolagen. För mindre artister verkar utvecklingen mot digital distribution vara ett sätt att kapa mellanhänder och direkt nå ut till potentiella fans. Till och med internetpiraterna verkar vara nöjda eftersom piratkopieringen av musik på nätet minskat i takt med att streamingtjänsterna ökat.
– Spotify har ju dödat piratkopieringen, det är ingen som orkar hålla på att ladda ner musik längre när det är så mycket lättare att streama den, säger Gillis Bengtsson som tidigare såg piratkopiering som ett bra sätt att sprida sina artisters musik snabbt.

Tillbaka till studion vid Stigbergstorget. Partillo vrider avslappnat på reglagen på ett litet mixerbord medan demoversionen av Etzias nya EP spelar i studions högtalare. Både han och Etzia ser ljust på den digitaliserade framtiden och ser ingen anledning att söka sig mot större bolag eller mer kommersiellt gångbar musik.
– Musik är ju obegränsat, så man får inte ge upp. Det finns många sätt att ta sig din man vill, säger Erika Haylett.
Partillo ser mycket positivt på framtiden.
– Det är kanon att Spotify börjar spridas! Jag ser ljust på att kunna fortsätta försörja mig som independentartist, säger Partillo.

One thought on “Från klick till cash

Comments are closed.